Älskade Sjalar.




Sommarvädret i Kalmar bjuder idag på lite lagom mulet väder.
Passar bra att vi då har Marknad här i hela "stan",mycket folk i rörelse.
I dessa semestertider vill man ju som stickgalen ändå ha något i händerna,ett litet prodjekt som går fort,
och där man ändå kan vara social med familjen och vännerna.Denna enkla sjal passar till allt och är lätt att göra
vid havet i sommarstugan,i husvagnen,eller till en bra film en regnig sommarkväll.
Vårt 1 trådiga ullgarn har verkligen varit en hit till detta ändamål,och massor av färger att välja på.
Jag har gjort många i vårt ullgarn,lite kul att också ge bort som present till en god vän.
Det går åt ca 1 hg till en lagom sjal. Här har jag stickat en ljuvlig sjal i Manos Lace,lila förståss då jag gått
in i en lila period. Min underbara chef Ann Linderhjelm berättade att färgen lila tyder på andlig mognad,
och det känns faktiskt så i min 52 åriga själ.
Lägg upp 5 maskor på rundsticka nr 5,   60 cm (har ni provat våra egna jag använder inga andra,dom är så sköna och arbetet löper så bra på dessa) sticka 1 varv räta,på nästa varv sticka 2 kantmaskor, 1 omslag,1 rätmaska,1 omslag,2 räta kantmaskor.
Sticka så i rätstickning,du ökar i början och slutet innanför kantmaskan på varje varv med ett omslag.
Det blir då som en liten "gullig" spetskant runt om.
När din sjal är färdig maska av överdrivet löst,fäst trådarna och ångpressa lätt. Vips så var den klar!
Kanske blir det en till.......................och en till.............
Lycka till Birgitta Ullcentrum Kalmar