Tema - Hållbar garderob del 4

Hej!


Nu har det varit jul igen. Jag har haft det väldigt bra. Ätit mycket mat, träffat släkt och vänner samt öppnat en och annan julklapp.


Bild: Julens blötaste puss

Mitt hållbart tänk har funnits med hela tiden och jag tänker åter igen ta upp det här med bomullen. Eftersom det finns så mycket kläder som slängs eller skänks bort dagligen i vårt land så borde man väl kunna återanvända den bomull som vi redan tagit fram? Det finns ibland plagg i butikerna som är gjorda av återanvänd bomull och detta är kanske något som borde användas mycket mer. Tänk om alla ideella föreningar som säljer secondhand kunde få bidrag för att samla ihop bomullsplagg som de inte tycker går att skicka eller sälja vidare. Var finns nackdelarna? Det finns nog tyvärr både en och två. Det första jag tänker på är hur mycket kemikalier som krävs för att separera fibrerna igen.


Sedan har jag också funderat mycket kring alla dessa olika plaster som finns i alla plagg. Jag ryggar tillbaka när jag hittar en lapp och det står att det är 100% polyester i plagget. Men nu funderar jag på om det egentligen är så dåligt. Plaster kommer ifrån olja och vill vi verkligen använda denna råvara som tär och sliter på moder jord? Men är det inte egentligen det bästa sättet att använda oljan på, i våra kläder? Istället för att bränna upp oljan som bränsle så skulle det väl vara bättre att använda den om och om igen i våra plagg. ”Plast-plagg” behöver inte längre bara vara varmt och klibbigt det finns numera många funktionsplagg som både värmer och transporterar bort fukt. Det är framtagningen av plastfibrer som jag sätter mig emot. Det krävs mycket kemikalier för att det överhuvudtaget ska gå att spinna en tråd av oljan. Men med tanke på hur smutsig bomullsindustrin är så kanske det tåls att fundera över. Jag kommer troligtvis fortsätta rygga undan när jag ser plast i ”innehållsförteckningen”.  Men industrin går framåt och finns det i framtiden sådant som jag tycker låter vettigt kanske, men bara kanske, så kanske jag kan börja vänja mig vid tanken.



Jag fortsätter att sticka på min ulltröja med en brasa och en kopp te. Det är inte många dagar om året man har möjlighet att blogga från en fåtölj framför brasan.

Vi hörs igen nästa år!

Hälsningar
Christin

#1 - - Garnera:

Nej, det är inte vettigt att göra plagg av olja. Att pumpa upp olja ur jorden är en fullkomligt vidrig industri som dödar och skadar många människor och djur och förstör naturen - alldeles oavsett om vi använder oljan till att driva fordon eller att göra kläder. Det enda miljövänliga att göra med olja är att låta den ligga kvar. Att återvinna de plaster som redan producerats är en sak, att fortsätta producera nya är en helt annan.

#2 - - Ann:

Instämmer med Garnera.

Vi bör använda så lite olja som möjligt.

Och att förvandla råoljan till textila fibrer tar också mycket energi och kemikalier i hanteringen.

Syntetmaterial i allmänhet är inte sköna att använda, de kyler när är kallt, svettigt när det är varmt, de andas inte och de drar till sig positiva joner. Syntet förmultnar heller inte till ren jord som ull, lin och hampa gör.