Tema - Hållbar garderob del 3

Hej!

Förra veckan berättade jag om min insikt där jag upptäckte att det sticksiga i ullplagget kan man vänja sig av med. Detta är åter igen något jag vill poängtera och säga att under veckan som gått har jag aldrig känt mig så bekväm som jag gjort i mina stickade tröjor.

Jag har sedan sist även gjort lite markundersökning om vad för naturvänliga material som finns i handeln. Bland annat så var jag inne på en av de stora kedjorna och tittade på bomullströjor. Där finner jag faktiskt en märkning med organisk bomull. Det konstiga är att jag betalar mindre för tröjan med organisk bomull än den med ingen märkning. Vad kan det bero på? Och vad är det som är organiskt? Någon som kan svara mig på den frågan? På deras hemsida hittar jag ingen information alls mer än att de har en flik med ett fåtal ekologiska plagg.

Kan vi lita på märkningen i kläder och vad betyder egentligen alla dessa märkningar? Eftersom det är dyrt att köpa certifikat så är det många företag som hittar på sina egna märkningar eller väljer att avstå från märkningar. Det är inte lätt att veta vad man kan lita på eller inte lita på. Ibland får man bara lita på det som står där och ibland är det uppenbart vad företagets vision krig miljöval är. Det går faktiskt inte att vara 100% miljöpolis alla gånger. När det gäller kläder och material så får behoven ibland gå först.

I min garderob börjar det bytas ut lite saker. De överdrivet utslitna tjocka bomullströjorna som jag gosat ner mig i varje kväll har bytts ut mot Ullcentrums egna ulltröjor. Det är varmt och så här i juletid bidrar det till mysfaktorn i mitt idylliska landskap med snö och öppna eldar. Där sitter jag i min ulltröja och stickar en annan ulltröja samtidigt som jag dricker glögg. Hur mycket mer jul kan det bli?





Sist så bjuder jag på en något dåligt upplöst bild på årets julgranspynt. En hemmastickad julgranskula såklart.

God jul!
//Christin

#1 - - Garnera:

Organic betyder ekologisk, men organisk betyder att den kommer från växtriket och det gör ju faktiskt all bomull. Det här med att kalla ekologisk eller på något sätt mindre miljövidriga produkter av bomull för organiska, det är ett väldigt olyckligt ordval. Som sagt, all bomull är organisk. Väldigt liten del av all bomullsproduktion är ekologisk. Och tyvärr blandas begreppen ihop.



Certifiering är en snårig historia, men jag ska inte kapa er blogg med att skriva mer om det :)

#2 - - Ann:

Till Garnera,

ja du har rätt i det du skriver.

Organic är det engelska order för ekologisk, och i svensk bemärkelse är det inte bra ord. Organic cotton ska ju betyda ekologisk bomull.

Folk i England kallar ecocertifiering för "green-wash" (jmr "brain-wash") Ett företag som är rikt och stort har råd att köpa ekocertifieringar. Ofta är det bara en del av processen som behöver fylla vissa krav. Ullcentrum har tittat på certifieringar och de är dyra. Det känns inte rätt att sätta på en dyr stämpel som man kan luras med, och höja priset bara för stämpelns skull. Tex ull får man blanda ut med 30% syntet och ändå kalla Ekoull!

Jag tror att en del vill köpa sig fria, finns det bara en stämpel så gör man rätt, utan att behöva ifrågasätta.

//Ann