Tema - Hållbar garderob, del 2

Hej igen!

 

Förra veckan berättade jag om min strävan mot en hållbar garderob. Nu tänker jag spinna vidare på de tankarna och har under veckan som gått surfat på en del av den information om ämnet som finns ute på nätet. Många tankar och uppmaningar om ett aktivt klädval är att du ska handla på second hand. Jag har aldrig riktigt tyckt att det känns särskilt kul att ha på sig någon främlings gamla avlagda jeans. Dessutom är det svårt att hitta rätt storlek och färg. När jag ska göra ett aktivt klädval funderar jag hellre på vad för material det är i kläderna och att kvaliteten är sådan att plagget håller under många år. Samtidigt får jag då tänka på att formen och färgen ska kännas bra under lång tid. Det är mycket som ska finnas med i tanken.

 

Nu då. Hur gör jag? Att tänka om och skaffa en hållbar garderob gör man inte på en natt. Det är ju inget smart miljöval att direkt slänga ut sina gamla plagg för att köpa nya bara för att jag fått en ny uppfattning om vad för material jag vill ha i kläderna. De kläder jag har får jag använda tills de är utslitna och när jag måste ha ett nytt plagg får jag helt enkelt tänka på alla miljöaspekter då.

 

Materialet i plagget är viktigt att tänka på. Det första jag tänker göra i min strävan mot en hållbar garderob är att ALLTID undvika bomull som inte är garanterat framtaget på ett miljövänligt sätt. Bomullsindustrin är en smutsig historia som det varit en häftig debatt om de senaste åren. Det finns så många material som är bättre både att bära på kroppen och för miljön.

 

Jag vill berätta om min uppenbarelse. Jag har alltid varit lite kräsen när det gäller sticksiga ullplagg. Det får inte klia eller stickas. I höstas bestämde jag mig för att jag ska ha en egenstickad tröja i ull. Så jag stickar en. När jag kan börja använda den så garderar jag mig genom att ha en tunn tröja under. I skrivandets stund så har jag tröjan på mig och jag kan inte längre på något sätt känna att den sticks. Jag har inte längre någon tröja under. Med detta vill jag säga att det stickiga i ullplagg sitter i din attityd till om det får stickas eller inte. Det är i alla fall vad jag tror. Det sorgliga med detta är att min garderob som den ser ut nu nästan uteslutande består av bomull som är så mjukt och skönt mot kroppen. Men….

 

Nu är det ändringar på gång och med det som avslutande ord bjuder jag på en bild av mina ullsmycken som jag gjort av Ullcentrums tovade stuvbitar.

 

 

Hälsningar

 

Christin