Den virkade västen ser ljuset

Äntligen har den röd-rosa västen sett vårljuset. Jag började på den innan Hantverksmässan i höstas. Men nu är den färdig.
Den är virkad med nål nr3 och det entrådiga ullgarnet från Ullcentrum. Lite pillrigt, men kvaliten blir så där alldeles lagom tjock. Jag virkade den helt rak, utan intag i midjan. Jag lade upp 134 m. Varannat varv är fasta maskor, vänd med 2 lm och vartannat varv är : hoppa över en m,* två st i samma m, hoppa över två m*, upprepa från * till * avsluta med en st i sista m, vänd med en lm.
När arbetet mäter 37 cm gjorde jag "avmaskning" för ärmhål: 12, 3, 3 maskor i varje sida. När framsidan mätte 47 cm så började jag arbeta med varje sida för sig för att forma halslinningen. Lämna 27 m i mitten, forma halslinningen 3, 3, 3, 1 m. Fortsätt att virka sidorna 12 cm från halslinningens början, Avsluta med  ett varv fasta maskor. När baksidan mäter 50 cm så formas halslinningen bak: lämna de 45m i mitten, nästa varv minska 1m, fortsätt 4 v utan att göra fler "avmaskningar". Se till att det sista varvet är ett varv med fasta maskor.
Skåda härligheten:

Jag avslutade med en kontrastfärg för att det skulle liva upp lite. Garnåtgången är ca 2 hg ( plus lite kontrastfärg). Västen kan göras längre om man önskar och det vore också snyggt att göra intagningar i midjan så den inte blir så oformlig. Men jag är nöjd ändå. Ett till projekt färdigt!!! Det känns skönt.

Monica
#1 - - Tina:

Hej! Jag stickar just nu en spetssjal i ullcentums 1-trådiga ullgarn, min fråga; bitvis är garnet så tunt, som sytråd, skall det vara så? Håller det? Måste jag klippa bort och skarva?



//Tina

#2 - - Ullcentrum:

Hej,



tack för kommentar.

Ullcentrum samlar in ullen från fårägarna i närområdet.

Det är små fårbesättningar, med stora individuella variationer på ullens

struktur.

Tyvärr kan det hända ibland under spinningen att garnet får en ojämn struktur.

Garnet brukar inte gå sönder om det är tunt, om det mot all förmodan går sönder, får du en ny härva.

Hälsningar

Ann

#3 - - Tina:

Tack snälla för snabbt svar!

Du tror att jag vågar sticka in de tunna partierna då. Det ligger ju lite jobb bakom en spetsstickning :)



Mvh Tina