Virkad kofta med start uppifrån

Hej!
Så snart ett projekt är klart måste jag bara börja på nästa, ibland innan dess... Nu har jag kommit halvvägs på en kofta som jag började uppifrån.
Jag har inget mönster utan provar och ändrar eftersom. Det är väldigt roligt. Och jag tycker det blir så fint. Jag jobbar i Ullcentrums tvåtrådiga ullgarn med virknål nr 4,5 och så gör jag bara stolpar, så det går fort.

Innan man börjar måste man tänka till lite. Hur stor ska halslinningen vara? Hur bred ska framsidan, baksidan och ärmarna vara när man kommer till bålen? Hur stora ska ärmhålen vara? Sedan är det bara att sätta igång. Jag kan beskriva det mer ingående senare. Här kommer först några bilder:



När man har virkat oket och  kommer fram till ärmhålet så lämnar man maskorna för ärmen och fortsätter med bålen. Ärmarna gör man sist.



Andra sidan med påbörjad ärm:



Sidan på koftan blir utan söm, då man virkar framsida och baksida på en gång.



Nu hinner jag inte skriva mer, jag måste fortsätta med koftan så den blir färdig!!
Hälsningar,
Monica