Fusk-fårskinn

Jag har stickat en halsduk med inspiration av en fårskinnshalsduk. Jag använde mig av getmohairgarnet som Ullcentrum för. Ett underbart bouclégarn från skandinaviska getter. Jag valde en färg som verkligen liknade fårskinn, olika gråa nyanser och vitt.




Jag la upp 26 m och stickade sedan rundstickning på stickor nr 7.

Först stickade jag på strumpstickor, sedan övergick jag till en lång rundsticka och "magic loop" tekninken. En teknik där man stickar runt med hjälp av en lång rundsticka som man drar ut i två öglor, en i mitten av arbetet och en på höger sida när man börjar att sticka. Detta gör att man inte behöver hålla reda på alla strumpstickorna som kan fara iväg, man skjuter bara arbetet när man kommer till nästa ögla. För mer info - Goola på magic loop, det finns en hel del bra videor att titta på, det blir lättare att förstå när man ser det.

När garnet tog slut hade jag ett långt rör. Eftersom det såg mer ulligt ut på insidan så vände jag ut och in på röret och snörpte åt båda ändarna. det blev riktigt bra, tycker jag.

Hälsningar,
Monica